Arbejde, Politik

Tallene på bordet – sådan mister jeg penge ved at arbejde

Jeg er i den lykkelige situation, at jeg har kæmpet mig tilbage til arbejdsmarkedet efter at have været på førtidspension i 5 år.

Jeg nyder livet hver dag nu. Jeg har været så heldig at finde en arbejdsplads, hvor jeg arbejder med min hobby og som bonus har jeg fået nogle rigtig gode kollegaer.

Men efter at have regnet på økonomien, så viser det sig, at det i længden kommer til at koste mig penge at tage et fuldtidsarbejde.

Denne groteske konstatering har jeg forsøgt at få en god forklaring på fra diverse politikere gennem den seneste stykke tid. Jeg har bl.a. spurgt på flere politikeres facebook profil. Indtil videre er der ikke kommet en forklaring.

Andre har kommenteret mine indlæg på facebook og skrevet at det ikke passede og at jeg manipulerer med tallene eller direkte lyver om det.

Derfor har jeg nu valgt at ligge alle mine tal på bordet, så alle kan regne det efter og vi kan tage en diskussion baseret på fakta.  Tallene er som følgende:

Førtidspensionist

Førtidspension brutto pr. måned kr. 16.594,00

Boligydelse førtidspension pr. måned kr. 1.766,00

Fuldtidsansat

Mindsteløn salgsassistent butik brutto pr. måned kr. 18.297,00

Boligydelse ved normal indkomst pr. måned kr. 677,00

Udgift til A-kasse pr. måned kr. 400,00

Skatteoplysninger

Kommune: Esbjerg

Medlem af folkekirken: nej

Kapitalindkomst: kr. -22.500,00

Ugift

Bor til leje

Skulle der være nogen oplysninger der mangler, så skriv endelig en kommentar herunder.

Hvis man taster oplysningerne ind i skat’s skatteberegner for 2011 siger resultatet, at jeg vil miste ca 400 kr. om måneden ved at gå fra førtidspension og ud på arbejdsmarkedet. Hvis man regner den ekstra udgift med til a-kasse mister jeg 800 kr. om måneden.

Jeg nyder som sagt mit nye liv og pengene er ikke alt, livskvalitet er vigtigere. Men derfor kan jeg godt undre mig over, at det i dagens Danmark ikke kan betale sig økonomisk at skifte en overførselsindkomst ud med betalt arbejde.

Jeg er ikke nødvendigvis ude efter at overførselsindkomsterne skal sættes ned, selv om jeg personligt synes det ville være rigtigt at gøre. En anden mulighed er, at sænke skatten på arbejde, så det virkelig kan betale sig at yde en ekstra indsats.

Så kære politikere, nu hvor vi går ind i den sidste uge af valgkampen kunne det være meget interessant at få et svar / forklaring på følgende spørgsmål:

Hvad er din forklaring på, at jeg mister penge ved at påtage mig et arbejde i stedet for at leve af offentlig forsørgelse? Hvad er din holdning til situationen? Og hvad vil du og dit parti gøre ved denne groteske situation?

Jeg håber på et svar, selv om politikerne har travlt med at dele gaver ud til vælgerne i denne her tid. Et samfund, hvor det ikke kan betale sig at arbejde, er et samfund, der er på katastrofekurs.

Jeg håber at ovenstående kan starte en spændende debat, baseret på fakta.

Forsat go valgkamp!

Opdateret: Når der kommer respons fra forskellige politikere smider jeg dem ind her:

Kristian Jensen fra Venstre har skrevet følgende på facebook:

Jeg kan ikke på stående fod give dig en god forklaring. Det er ganske enkelt groteskt, hvis du skal tabe penge på at komme i arbejde. Kan du ikke skrive på vkrje@ft.dk og fortælle lidt mere om dine forhold?

Der er sendt så afventer nu uddybende svar.

Margrethe Vestager fra de Radikale har via twitter sendt følgende svar:

Til lykke med jobbet! Dit regnestykke skal nok passe. Vi synes beskæftigelsesfradraget skal være større – så job mærkes økonomisk

Mette Bock fra Liberal Alliance har også via twitter sendt et svar:

Jeg kan kun give dig ret. Af samme grund vil Liberal Alliance gennemføre en skattereform, der sikrer, at det for alle borgere kan betale sig at arbejde.

Rasmus Jarlov fra de konservative har i en chat på ekstrabladet.dk svaret følgende på spørgsmålet:

Hej Henrik Det lyder fuldstændigt åndssvagt. Jeg kender ikke din situation godt nok, men sådan skal det selvfølgelig ikke være. Det er også derfor, vi har indført beskæftigelsesfradrag. Jeg husker også nogen eksempler fra tidligere år, hvor kassedamer fik næsten ingenting ud af at sidde 8 timer ved kassen i Netto hver dag i stedet for at gå på kontanthjælp. Det er at pisse folk ned ad ryggen. Det skal kunne betale sig at arbejde.

Følgende medier har skrevet om sagen:

Ekstra Bladet – Gå på arbejde og tab penge

Tags: , , , , , , , , , , , ,

About Henrik Finn Edtwodth Andersen

66 kg lettere Apple Fanboy med en mening. Skype: edtwodth - iChat: edtwodth@me.com - Google Talk: edtwodth@gmail.com

53 Responses to “Tallene på bordet – sådan mister jeg penge ved at arbejde”

  1. On 12. september 2011 at 09:00 Allan responded with... #

    med lidt held tjener du mere næste år – og så badabing – så er det en rigtig god forretning.

    Held og lykke.

  2. On 12. september 2011 at 09:08 Thomas Steinmeier responded with... #

    Hej Henrik

    Tager jeg fejl, eller har du ikke skrevet noget om dine transport omkostninger? Selv hvis du cykler på arbejde, har det en eller anden form for omkostning. Eller hvis du er så heldig at du kan gå på arbejde, skal du medregne større slid på fodtøj!
    Dette er jo desværre kun med til at gøre det endnu mere rentabelt at blive hjemme :-(

  3. On 12. september 2011 at 10:47 Andreas Fensholm responded with... #

    Kære Henrik

    Jeg vil starte med at sige, at jeg er helt enig i, at det skal kunne betale sig at arbejde. Jeg er også enig i, at øget beskæftigelsesfradrag kan være en fornuftig medvirken til at nå det mål.

    Man kan naturligvis diskutere, i hvor høj grad de økonomiske incitamenter for at vende tilbage til arbejdsmarkedet nødvendigvis skal være til stede, når man er placeret på en varig førtidspension. Personligt mener jeg dog, at førtidspensionen skulle være mere fleksibel, så arbejdsevnen vurderes løbende. Og i så fald er skal incitamenterne gerne være til stede.

    Hvis man ser bort fra dette, synes jeg dog stadig du stiller tingene for simpelt op i forhold til, hvordan incitamentet for at vende tilbage til arbejdet skal ses.

    Du sammenligner to situationer hvor du 1) er på førtidspension og 2) netop har afsluttet din førtidspension og har fået dit første job. Men hvis incitamentstrukturen skal stilles korrekt op, er du nød til at se på den gennemsnitlige indkomst for dit resterende arbejdsliv kontra førtidspensionsydelsen.

    Det er klart, at hvis du forventer at opretholde din nuværende indtjening til du går på pension, så er tallene korrekte. Men jeg går ud fra, at du har ambitioner om, at din karriere skal udvikle sig i løbet af de kommende 30-40 år, og derfor vil din gennemsnitlige indkomst i denne periode formentlig være højere end din nuværende indkomst.

    Men ellers er vi principielt helt enige i, at arbejde skal kunne betale sig.

    Mvh
    Andreas

    • On 12. september 2011 at 10:54 Henrik Finn Edtwodth Andersen responded with... #

      Hej Andreas,

      Tak for din kommentar, som jeg stort set er enig i.

      Selvfølgelig håber jeg på, at jeg med tiden kan stige i graderne / få en bedre løn, men jeg bliver jo også nød til at tage udgangspunkt i situationen her og nu.

      Og her kan jeg ikke bare gå ud og finde et højtlønnet arbejde.

      Jeg har været uden for arbejdsmarkedet i stort set 10 år. Min nye arbejdsplads har taget en chance med mig, og det er jeg super lykkelig for.

      Rent faktisk er jeg så super glad for min nye arbejdsplads og kolleger, at jeg ikke ville droppe det, hvis en anden arbejdsplads tilbød mig en højere løn.

      Penge er vigtig, men livskvalitet er vigtigere. Men derfor er det stadig grotesk.

      Forsat go dag

  4. On 12. september 2011 at 11:44 Dorthe Chr responded with... #

    Hej Henrik,

    Det er jo netop det høje skattetryk, der er afgørende for, at mennesker med førtidspension kan leve et anstændigt liv! Noget som du i en periode har nydt godt af. Jeg ser intet problem i, at mennesker, der på grund af handicap ikke har mulighed for at arbejde, får en ydelse, der svarer til mindstelønnen.
    I forhold til dem, der kan arbejde, skal det naturligvis kunne betale sig Men de burde jo som udgangspunkt slet ikke kunne få førtidspension….du er altså snarere undtagelsen end reglen. Men herligt for dig, at du nu kan bidrage og give samfundet noget af det tilbage, som du tidligere har modtaget – held og lykke på arbejdsmarkedet :-)

    Mange hilsner
    Dorthe

    • On 12. september 2011 at 11:51 Henrik Finn Edtwodth Andersen responded with... #

      Hej Dorthe,

      Tak for din kommentar :)

      man kunne stadig leve et anstændigt liv selv om førtidspensionen var mindre, tro mig ;)

      Men hvorfor ikke belønne folk der arbejder, en mindre skattelettelse vil også betyde ekstra penge i omløb i samfundet, og dermed øget indtægter for staten, så det vil ikke komme til at gå ud over veæfærdssamfundet, som dog efter min mening er blevet for stor og tung … jeg har virkelig kæmpet for at få informationer fra kommunen om hvordan og hvorledes jeg skulle tackle overgangen mht regler mv.

      problemet er jo også netop at førtidspensionen højere end mindstelønnen, det er det jeg finder underligt / grotesk.

      Min situationen var virkelig anderledes for 5 år siden, og jeg blev erklæret uegnet til førtidspension, bad ikke selv om den. Så det er dem der har behov for det, der får den.

      Men det er ikke ensbetydende med at ens situation ikke kan ændres heldigvis. Ingen skal have en permanent libslang ydelse. Det vil være godt at kunne tjekke op på tingene løbende.

      Og tak ;)

  5. On 12. september 2011 at 13:37 Søren J responded with... #

    Heh…
    Jeg er 100% enig med dig, men jeg synes nu det er lidt morsomt at du reklamerer for enhedslisten (via Google AdSense) – for det er da en selvmodsigelse af rang….

    Ellers keep up the good work ;o)

    • On 12. september 2011 at 13:41 Henrik Finn Edtwodth Andersen responded with... #

      ha ha jeg har godt set det, overvejer at droppe google adsense :D

      Og tak ;)

      • On 13. september 2011 at 10:49 Mattias responded with... #

        Du kan blokere for enkelte annoncører i dit AdSense-panel. På den anden side – det er jo penge ud af Enhedslistens kasse og ned i din, lidt “tyveri” den vej er vel ingen skade til ;-)

  6. On 12. september 2011 at 18:01 Benny Pedersen responded with... #

    Sagen er vel at førtidspensionen ikke er beregnet på at folk vender tilbage til arbejdsmarkedet – og i det lys er det vel ok at førtidspensionen er på niveau med mindstelønnen. Om den så er lidt større eller lidt mindre er vel ikke så afgørende.

    Hvis det var tanken at du skulle tilbage på arbejdsmarkedet, var du nok havnet på kontanthjælp. Så hedder hedder sammenlingingnen istedet 10.044 kr – uden forsørgerpligt (iflg borger.dk). Og så burde det vel alt andet lige være noget mere attraktivt at arbejde.

    Og så skal jeg da også lige sige at det er sejt at du “tar røven” på systemet og kæmper dig tilbage til arbejdsmarkedet alligevel selv om det – om jeg så må sige – “ikke var meningen”.

    • On 12. september 2011 at 18:06 Henrik Finn Edtwodth Andersen responded with... #

      Nu kan der engang imellem ske små mirakler, så hvordan man havde for 5 år siden kan ikke sammenlignes med i dag.

      Det er også derfor jeg mener, at man ikke skal have en livslang ydelse, men sagen tages op hver 4-5 år for at se om der er sket en forandring.

      men uanset hvad skal en overførselsindkomst aldrig give mere end mindstelønnen på arbejdsmarkedet ;)

      Forsat go dag :)

  7. On 12. september 2011 at 19:25 Lars Erik Toft responded with... #

    Hej Henrik.

    Jeg tror du har glemt at indregne beskæftigelsesfradraget, du burde derfor spare ca. 800kr i skat om måneden, og derfor bliver der ikke underskud på ca. 400kr, men et overskud på ca. 400kr til dig nu du har arbejde.

    Mvh. Lars Erik

  8. On 12. september 2011 at 19:34 Allan Hansen responded with... #

    Hvorfor må andre ikke nyde godt af det du selv har gjort?

    • On 12. september 2011 at 19:38 Henrik Finn Edtwodth Andersen responded with... #

      Hej Allan,

      Hvor skriver jeg at de ikke må det?

      • On 12. september 2011 at 19:48 Allan Hansen responded with... #

        Du skriver længere oppe:

        “Jeg er ikke nødvendigvis ude efter at overførselsindkomsterne skal sættes ned, selv om jeg personligt synes det ville være rigtigt at gøre.”

        Dermed mener du jo også at førtidspensionen er for høj for dem der pt. er på denne ydelse. Man kan jo ikke lade være med at tænke: hvorfor kommer du med denne udmeldelse nu hvor du ikke længere selv er på førtidspension.

        Men godt at du er blevet selvforsørgende, både for dig delv og samfundet.

        • On 12. september 2011 at 19:50 Allan Hansen responded with... #

          Der skulle have stået dig selv.

        • On 12. september 2011 at 19:59 Henrik Finn Edtwodth Andersen responded with... #

          den holdning har jeg rent faktisk bøde før, mens og efter jeg var inde i systemet.

          men jeg skriver jo også:

          “En anden mulighed er, at sænke skatten på arbejde, så det virkelig kan betale sig at yde en ekstra indsats.”

          men den sætning passer jo selvf ikke lig ind i dit billede af mig ;)

          Forsat go aften :)

  9. On 12. september 2011 at 20:13 Dave responded with... #

    Att: Søren J
    Husk på at adsense tager udgangspunkt i dine tidligere søgninger. Jeg ser f.eks. Ikke de samme reklamer som dig :)
    Derudover hvis du har en gmail account og er logget, så baseres reklamerne på alle tidligere søgninger du har foretaget.

    Bortset fra det så tillykke med jobbet Henrik, fed pointe du har skabt fokus på. Jeg er helt enig i at samfundet er skruet grostesk sammen når det ikke betaler sig! Der tegner sig et dystert billede af Danmark med meget kold vinter, regntid om sommeren og snart endnu højere skat – bare jeg dog havde et job jeg kunne udføre fra en laptop allesteder i verdenen :)

  10. On 13. september 2011 at 09:06 morten responded with... #

    flot du har tabt dig, men du skulle jo så aldrig have haft en førtidspension

    for at få en førtidspension skal din arbejdsevne være varig nedsat i alle sag og ingen behandlingsmuligheder.

    nu kan du arbejde i 37 timer, fint du er blevet rask
    men igen så skulle du aldrig have modtaget en FP

    rigtig mange har en indtægt som ligger over en FP og derfor får man 204.000 kr i 2012.

    rigtig mange har jo en forsikring ved siden af og det betyder at de tjener noget mere end FP. jeg er selv ved at blive indstillet tll pension og vil få over 320.000 kr da jeg har en forsikring.

    i teorien burde du faktisk betale alt tilbage du har modtaget fra kommunen
    da jeg mener du har fået din penison på et forkert grundlag
    fordi man bliver alså ikke bare rask efter at fået en FP hvis den er givet på et
    rigtig grundlag. også grunden til det kan tage en del år før man bliver tildelt en

    • On 13. september 2011 at 09:17 Henrik Finn Edtwodth Andersen responded with... #

      Hej Morten,

      Tak for din kommentar.

      Det er altid meget nemt at udtale sig, når man ikke kender til hele sagen.

      Jeg fik ikke udelukkende min fp pga min overvægt, det var faktisk den mindste del.

      Jeg bad ikke selv om fp, det var kommunen, der smed mig på den. Det var dem der gave mig “ikke egnet til arbejdsmarkedet”, så tag det op med dem, hvis du har et problem.

      Og selv om man er nede i det mørkeste hul, så kan det nogen gange lykkedes at vende det, og det må man så ikke gøre efter din mening?

      Forsat go dag til dig også ;)

  11. On 13. september 2011 at 09:21 Helle Hoppe responded with... #

    Du glemmer et par ting hér.Førtidspensionen er en kompensation for at du ikke længere er i stand til at varetage et arbejde.Du glemmer osse, at det er de færreste mennesker på en førtidspension ,der nogensinde bliver i stand til at vende tilbage til arbejdsmarkedet.Du glemmer, at førtidspensionister ingen mulighed har for at stige i løn – det har man trods alt på arbejdsmarkedet.Og du glemmer, at hvis man er førtidspensionist og enten gift eller samlevende, så ser beløbet helt anderledes ud.Så træder den gensidige forsøgelsespligt i kraft.Du glemmer osse, at mange førtidspensionister osse har børn der skal forsørges.Så rækker en førtidspension altså ikke langt.Du glemmer osse, at folk der ender på en førtidspension ofte har været henvist til en kontanthjælp i en længere periode,eller måske helt uden indtægt,fordi deres pensionssag har været flere år undervejs.Ergo står folk måske med en stor gæld Jeg syns dit indlæg ,som nu osse er bragt i bla EB, er en hån mod alle de syge mennesker der kæmper for at få tilkendt en førtidspension.De mange syge mennesker der bliver trukket gennem systemet i årevis – gennem den ene arbejdsprøvning efter den anden , som ofte bare er med til at gøre dem mere syge.En hån mod de unge fysisk handicappede, som blir holdt på en kontanthjælp, fordi det er billigere for kommunen end at give dem en pension.Det eneste du får ud af dit indlæg er, at du sørger for, at førtidspensionisterne IGEN blir lagt for had.I forvejen er det de færreste mennesker der tør stå frem og fortælle at de modtager førtidspension.Førtidspension er blevet et skældsord ,hvor folk tænker : jaja, han/hun er nok bare en doven skiderik eller misbruger der lopper den af på statens regning.Jeg tvivler på ret mange ville bytte. Ingen taler førtidspensionisternes sag,for det er der nemlig ingen stemmer i.Dit indlæg er i dén grad med til at gøre det til en skam at være førtidspensionist.Skam dig!..

    • On 13. september 2011 at 09:28 Henrik Finn Edtwodth Andersen responded with... #

      Hej Helle,

      Tak for din kommentar.

      jeg glemmer ikke noget og ligger ikke nogen for had, det må stå for din egen regning.

      Jeg har bare konstateret, at i mit tilfælde giver en overførselsindkomst mere om måneden end en fuldtidsstilling.

      Det mener jeg er grotesk, og derfor skrev jeg det.

      Og jeg har hele tiden taget udgangspunkt i min egen sag, og ikke andres.

      Og jeg siger jo heller ikke udelukkende at overførselsindkomsterne skal sættes ned, en mulighed er jo også at sætte skatten på arbejde ned.

      Men det er måske ikke tilladt, at kigge på om vores samfund er skruet rigtigt sammen?

      Prøv nu at se bare en smule ud over din egen næsetip og se på hvad der er godt for samfundet i længden ;)

      Forsat go dag ;)

  12. On 13. september 2011 at 10:14 Helle Hoppe responded with... #

    Jeg kigger skam ud over egen næsetip! Men prøv at ta’ et kig på de kommentarer der ligger på EB,omkring dit indlæg.Derfor min bemærkning om at lægge førtidspensionisterne for had.Det er lige netop sådan noget der taler til folks indre svinehund! Glæd dig istedet over, at du er blevet så rask, at du kan få dig et arbejde og ikke skal være henvist til en offentlig ydelse resten af livet.Glæd dig over, at du kan søge en stilling der er bedre lønnet – og ikke få din pensionssats indefrosset, så pensionen ikke følger med den alm. lønudvikling.Glæd dig over, at du nu får mulighed for at kunne spare op til den dag du går på pension.Glæd dig over, at du nu ikke længere skal blive set skævt til fordi du får en førtidspension.Det tror jeg nemlig, der er rigtig mange førtidspensionister der vil misunde dig.Så i sidste ende,så tror jeg du vinder langt mere ved, at du nu er kommet i den situation, at du kan gå på arbejde,end hvis du fortsat var henvist til et langt liv på førtidspension :-)

    • On 13. september 2011 at 10:18 Henrik Finn Edtwodth Andersen responded with... #

      Hej igen :)

      Nu må du da lige stoppe op, du kan vel ikke give mig skylden for hvad andree skriver i et kommentarfelt?

      Kom nu lige ind i kampen ;)

      Hvis du nu læser hvad jeg har skrevet, så skriver jeg jo netop, at livskvalitet er vigtigere for mig, også derfor jeg har taget arbejdet. Men derfor må jeg vel stadig have den holdning, at det er grotesk jeg mister penge ved at arbejde …

  13. On 13. september 2011 at 10:49 Helle Hoppe responded with... #

    Livskvalitet er osse, at have ro omkring sin økonomi.Osse som førtidspensionist.Forestil dig, at være 20 år, og så fysisk handicappet, at du ved, du aldrig kommer til at få en fod indenfor på arbejdsmarkedet.At du aldrig kommer til at få et liv som dine jævnaldrende.At du resten af livet kan se frem til at skulle leve på en førtidspension.At du resten af det liv, skal være udsat for folks mistænkeliggørelse – at du resten af dit liv skal være nødsaget til nærmest at undskylde, at du får førtidspension. Det er det der kommer ud af dit indlæg.Ikke det som egentlig var din mission,ifølge dig selv! Det er såmænd bare det jeg forsøger fortælle dig!

    • On 13. september 2011 at 10:52 Henrik Finn Edtwodth Andersen responded with... #

      Du læser mit indlæg som fanden læser biblen.

      Jeg tager udgangspunkt i min egen situation og kan ikke stå til ansvar for andres.

      Jeg lever heller ikke i en verden hvor alt er tabu og hvor man ikke kan tage en stille og rolig disk om tingene og fremtiden

      Forsat go dag

  14. On 13. september 2011 at 10:56 Helle Hoppe responded with... #

    Så er vi vist rigtig mange der læser dig forkert!

    Men held og lykke fremover! Jeg håber for dig, at du kan bevare din tilknytning på arbejdsmarkedet :-)

  15. On 13. september 2011 at 13:15 Sara responded with... #

    Hej Henrik.

    Jeg kan udemærket godt forstå din pointe mht. at det skal kunne svare sig økonomisk at gå tilbage til arbejdsmarkedet hvis man som menneske på en førtidspension eller anden overførselsindkomst føler at man har opnået et stort nok overskud i livet til at kunne gøre det.

    Men nu skal det understreges at man som hovedregel sådan som dagens Danmark ser ud i dag, KUN kan få en førtidspension tilkendt hvis man igennem mange tests bliver dømt ude af stand til at nogen sinde kunne arbejde ud i fremtiden.

    At du så måske slet ikke burde have været på en førtidspension er en anden side af sagen. Men det er igen kommunerne det fejler i at give de behandlinger der i virkeligheden er brug for. Det nævner du jo også selv i artiklen store mennesker. Du mente selv du havde brug for et helt andet behandlings forløb. Du havnede i den forkerte kategori, og gør dig nu klog på en verden som du i bund og grund har sat dig meget lidt ind i.

    Men. “Jeg er ikke nødvendigvis ude efter at overførselsindkomsterne skal sættes ned, selv om jeg personligt synes det ville være rigtigt at gøre.”

    Ovenstående er jo selvfølgelig noget som ville gøre det mere lukrativt at vende tilbage til arbejdsmarkedet for lige netop en person som dig som overvandt det som gav dig førtidspensionen i første omgang. Men hvad med de mennesker som ikke har den mulighed?

    Skal Jeg som førtidspensionist leve et mindre værdigt liv rent økonomisk, fordi jeg har trukket det korte stå og har medfødte svære psykiske lidelser der gør mig ude af stand til at opretholde normal hverdag, som f.eks. at arbejde, blandt mange andre ting.

    ?

    Du er en af de heldige som er kommet igennem en svær tid med depression, fobi lidelse, og en svær overvægt. Du har tabt dig, overvundet dine indre dæmoner og har derefter fundet overskuddet til at komme i gang med at arbejde igen. det rigtig flot. Men det er da hyklerisk at du i din artikel om store mennesker siger, at det at komme på en førtidspension netop var en meget stor faktor til at du er nået til hvor du er i dag, Fordi du netop fik den ro i dit liv der skulle til at du kunne overvinde dine, i mangel af bedre ord, lidelser. hvor du så her efter siger at du synes overførselsindkomsterne skal sættes ned.

    Hvis du nu tænker lidt længere end bare til din næsetip, så er den økonomiske stabilitet du fik gemmen din førtidspension blandt andet grunden til du fik den ro du havde brug for til at komme videre.

    Spørgsmålet er nok nærmere, Tror du selv du ville være nået der til hvor du er i dag, hvis nu førtidspensionen havde set anderledes ud? Hvis du oven i din depression også skulle have kæmpet med en økonomi som ikke kunne hænge sammen?

    For rigtig rigtig mange syge, psykisk syge, fysisk handicappede osv. er netop det økonomiske stabile grundlag der gør at vi kan leve et nogen lunde værdigt liv, Hvor netop økonomien ikke burde være en faktor som giver yderligere konstante bekymringer i et liv som allerede er fyldt op med alt alt for meget som gør livet svært nok forvejen. Du om nogen anden burde kunne sætte dig ind i dette.

    Du skriver at du var igennem en af de mørkeste perioder i dit liv, hvor som jeg kan forstå du gik med tanker om at ende det hele.

    Du burde ikke være fortaler for at ydelserne skal sættes ned, men fortaler for at de i mange tilfælde var/er livsnødvendige for nogle, blandt andet, dig selv.

    Jeg vil give dig ret i at det skal kunne betale sig at vende tilbage til arbejdsmarkedet, for personer i samme el. lignede situation som dig. men jeg synes du tager fejl i at det er førtidspensionen der skal rettes i for at opnå dette. Løsningen må og burde kunne findes et andet sted, uden at man samtidig skal sparke til folk som allerede ligger ned.

    Det er godt at du er kommet oven på, vær stolt over det, men husk, at nogle ikke engang har den mulighed. Nogle gange handler det ikke alene om tal sort på hvidt, men om medmenneskelighed, værdighed og som du selv skriver, livskvalitet.

    Mvh. Sara

    • On 13. september 2011 at 13:27 Henrik Finn Edtwodth Andersen responded with... #

      Hej Sara

      Tak for din kommentar, som jeg også skriver er en løsning at sætte skatten på arbejde ned, men den overser du måske? ;)

      jeg har ikke på noget tidspunkt gået efter at forringe tilværelsen for dem der har brug for og får hjælp.

      Og jeg har heller ikke på noget tidspunkt sagt og skrevet at det er alle der kan vende tilbage.

      Men jeg meneer stadig, og det har jeg altid ment også da jeg var på fp, at der er noget forkert i at have så høje overførselsindkomster at nogle får mere udbetalt end dem der arbejder

      Det kan ikke passe at en overførselsindkomst skal give mere end en mindsteløn på arbejdsmarkedet, det er det eneste jeg stiller ? ved.

      Og jeg har heller aldrig sagt at førtidspensionen skulle afskaffes, og jeg var kommet videre i mit liv selv om førtidspensionen ikke havde været på det beløb den er.

      Jeg kan vel vende den rundt og spørge dig om du ikke kan se ud over din egen næsetip og se på hele sammenhængen i samfundet og ikke kun “de svageste”?

      Forsat go dag ;)

      • On 22. september 2011 at 13:13 ole responded with... #

        godt svaret

  16. On 14. september 2011 at 09:06 Laila Ammitsbøl responded with... #

    “Man bliver rigere af at være på førtidspension end at gå på arbejde”
    Sådan står der på Ekstra Bladet i indledningen til artiklen om dig. Så følger artiklen, der kun tager udgangspunkt i din situation, men giver indtryk af at gælde alle førtidspensionister. Til sidst kommer kommentarerne. Det store pøbeldyr brøler uvidende mod alle førtidspensionister.
    Så kører hetzen igen! Takket være en der oven i købet selv har været på førtidspension.
    Nogle førtidspensionister har kun omkring 11.000 brutto, brøkpensionisterne endnu mindre, men det nævnes ikke, for sandheden er det første der ofres når svinehunden vækkes.
    Så kan førtidspensionister dukke nakken endnu engang. Føj!

    • On 14. september 2011 at 09:12 Henrik Finn Edtwodth Andersen responded with... #

      Hej Laila,

      Hvad Eksta Bladet skriver og og hvad folk skriver i kommentarerne skal jeg vel ikke stå til ansvar for?

      Jeg har beskrevet min situation, og der er fakta, at jeg mister penge.

      Jeg ønsker bare en debat om det er rimeligt, at en person på overførselsindkomst kan få mere udbetalt end en der arbejder.

      Skatten på arbejde er simpelthen for høj i Danmark.

      Og ja, jeg har selv været på fp, og derfor må jeg jo kende ganske godt til situationen, og hvor meget man egentlig får udbetalt.

      Så jeg baserer mit indlæg på fakta og personlige oplevelser, ikke hvad jeg tror.

      Forsat go dag.

  17. On 14. september 2011 at 09:28 Laila Ammitsbøl responded with... #

    Og jeg er på førtidspension og ved sandelig også hvor meget, eller rettere sagt hvor lidt, jeg får udbetalt. Jeg har aldrig nogensinde fået noget i retning af de beløb du har fået. Langt fra!
    Og desuden så er vi mange førtidspensionister der lider under den gensidige forsørgelsespligt. Min virkelighed er ikke mindre virkelig end din, blot fordi du har været i Ekstra Bladet.

    • On 14. september 2011 at 09:34 Henrik Finn Edtwodth Andersen responded with... #

      Hej Laila,

      Igen:

      jeg tager udgangspunkt i min egen situation og kan stadig ikke se hvad ekstra bladet, og kommentarerne der, har at gøre med diskussionen…

      Hvis man ikke må beskrive virkeligheden, fordi den måske ikke lige ligner andres virkelighed, så får vi som samfund da aldrig mulighed for at tage en diskussion om udviklingen …

      Forsat go dag

  18. On 14. september 2011 at 13:17 morten responded with... #

    Hej Morten,

    Tak for din kommentar.

    Det er altid meget nemt at udtale sig, når man ikke kender til hele sagen.

    Jeg fik ikke udelukkende min fp pga min overvægt, det var faktisk den mindste del.

    Jeg bad ikke selv om fp, det var kommunen, der smed mig på den. Det var dem der gave mig “ikke egnet til arbejdsmarkedet”, så tag det op med dem, hvis du har et problem.

    Og selv om man er nede i det mørkeste hul, så kan det nogen gange lykkedes at vende det, og det må man så ikke gøre efter din mening?

    Forsat go dag til dig også

    du kan ikke få en penison i dag hvis der behandlingsmuligheder samt den skal være varig resten af livet

    du har tabt dig 66 kilo og er blevet rask, ergo så har der også været en behanddlingsmulighed
    Nej jeg tror ikke en meter på du bare har fået en FP efter 2003

    jeg kunne forstå du var kommet på fleksjob, i 12-15 timer fordi du har fået det bedre
    men fra ikke at kunne arbejde og så kunne arbejde 37 timer
    så har kommunen i hverfald lavet en kæmpe fejl.

    du skriver at 16500 kr er alt for meget
    de fleste har jo tjent noget mere end det beløb inden de blev syge

    må helt ærligt sige jeg ikke tror på din historie og slet ikke lige før et valg
    har set alt for mange sager på nettet, om folk der lever af kontanthjælp eller ingen indtægt fordi de ikke kan modtage kontanthjælp

    vi kommer nok ikke videre, for det bliver bare påstand mod påstand
    uden beviser

    • On 14. september 2011 at 13:20 Henrik Finn Edtwodth Andersen responded with... #

      Jeg har lagt alle tal på bordet og henvist til en historie i politiken om netop min kamp for at vende tilbage fra en førtidspension …

      Og du vælger at tro på det hele er en løgn …

      Sandheden kan nogen gange være svær at forstå ….

      Forsat god dag

      • On 22. september 2011 at 13:26 ole responded with... #

        du er kommet i job henrik og det får du respekt for af mig… jeg opgiver aldrig min egen kamp for at kunne opnå det samme… fordi man bliver meldt ude er det ikke ensbetydende med at man skal læne sig tilbage og give op… økonomi eller ej… vi har alle vores meninger… nogle bedre end andre… som førtidspensionist har jeg set hvordan nogle misbruger fp og lever af sort arbejde ved siden af.. også tungt arbejde… det viser at nogle har fået fp ved en kæmpe fejl fra kommunen… det er dem der gør fp til en grim ting…. derfor sætter jeg en stor respekt til dem som ikke opgiver kampen for at komme tilbage…nogle misbruger fp mens andre berettiget er på fp.
        Det er dem som er berettiget på fb som prøver st komme videre og op igen-
        I dag er det bevisligt at folk ved hjælp af bla recovery kan komme til at arbejde igen også selvom de har svære lidelser psykisk.
        Vi lever i et af verdens rigeste lande med stort skatte rtyk og vi skal være glade for de sikkerheds net vi har… dem der kommer ud af fp er stærke og får min respekt….de har ikke selv valgt deres fp…. det har systemet… læger og kommune.

        Den der bærer viljen i hjertet…. godt gået henrik.
        Der er noget galt og det ved vi alle….. hvad man skal gøre er op til politikerne…. ingen i danmark skal straffes uanset om de er på fp eller i job…. det gør bare tingene værre.

    • On 22. september 2011 at 13:07 ole responded with... #

      Det er grotesk at nogle mennesker har din mening Morten.
      På det tidspunkt man får fp kan man være så skadet at det synes umuligt med helbredelse.
      I visse tilfælde kan folk efter svær sygdom blive raske og det er f….. godt de klarer den. Al respekt for dem der kommer ud af fp …. at de så bagefter skal høre på en jantelovs klovn som dig er endnu mere grotesk.
      Uden kendskab til folks lidelser kan du ikke udtale dig om en skid din klovn. Du er en af de moralske jantelovs fanatikere der skal slå på folk som viser styrke til at klare den og samtidig sætter du spørgsmålstegn ved om det hele er løgn… Du om nogen burde skamme dig.
      Din uvidenhed og din dårlige person kommer til skamme i din tekst.
      Jeg sætter et stort plus til dem som på trods af domme om at de aldrig bliver raske alligevel viser det er muligt. hvis du tror det er sjovt at være på fp viser idioter som dig hvordan det netop er at være det.
      Jeg giver st stort ryg klap til dem som aldrig giver op i kampen.

      al respekt til dem som kommer ud af pensionen trods den kamp det kan væer. specielt med modstand fra de moralske dommere der desværre er i stand til at have en rigtig grim meneing om det som dig morten.

  19. On 14. september 2011 at 17:44 Lars F. Jensen responded with... #

    Du spørger om der er noget du har glemt – og jeg synes du bør medtage den arbejdsmarkedspension, som jeg formoder opspares via din nuværende løn. Den vil typisk udgøre 9-12%- Den får du godtnok ikke før du går på folkepension, og du skal til den tid betale skat – men det er dog dine penge.

    Det vil nok give dig et mindre overskud, hvis du medregner denne pension.

    Jeg forstår heller ikke at du mister over 1000 kr i boligydelse – skattefrit? – det er jo netop det og ikke skatten der gør den store forskel.
    Det må du forklare – evt. med en udskrift fra borger.dk.

    Men vigtigst er natruligvis at du nu er rask og frisk – tillykke med det.

    Lars :)

  20. On 15. september 2011 at 17:50 lena responded with... #

    Hvad med beskæftigelsesfradraget og fradrag for a-kassen?

  21. On 22. september 2011 at 12:43 ole responded with... #

    Måske mister du penge efter din udregning,,, men du vinder en følelse af at være med i samfundet igen. flytter du sammen med en mister du ikke en del af din økonomi som du gør på pension. Du vinder en masse ved at komme ud af pensionen. kolleger , bedre selvværd,du er på i livet igen. Selv drømmer jeg om at komme ud af pensionen en dag hvis det er muligt og det har du vist at det er.
    Det er ikke altid økonomien er vigtigst hvis man ellers kan klare sig. se hvad du vinder ved at være en del af samfundet igen.
    Førtidspensionister er ramt af fordomme og janteloven. Du er fri…. det betyder alt.
    Godt gået…

    dbh Ole

    • On 22. september 2011 at 12:46 Henrik Finn Edtwodth Andersen responded with... #

      Hej Ole,

      tak for din kommentar.

      Som jeg også skriver er penge ikke alt, livskvalitet er mere vigtigt, også derfor jeg har taget arbejdet, selv om jeg mister penge på det ;)

      Men derfor er det stadig grotesk, at man mister penge ved at arbejde ;)

      Forsat go dag

      • On 22. september 2011 at 12:52 ole responded with... #

        Ja det har du ret i. Jeg kæmper også med det at skulle miste penge men nu har jeg mødt en kæreste og vi vil gerne flytte sammen. Det koster os meget økonomisk så det er lagt på hylden til jeg har set om jeg evt kan komme i job igen. Lykkes det ikke er vi nødt til at leve med det.
        Mit ønske er at få hjælpen til at komme tilbage og yde min indsats til samfundet og vise mig selv at alt kan lade sig gøre.
        Mange førtidspensionister er hårdt ramt af samfundets syn på de “svage”.
        Kunne jeg havde jeg startet et initiativ som kunne yde den hjælp mange har brug for når de havner i den situation.
        Jeg synes du har vist et stort overskud og en stor styrke. du har min største respekt.

        dbh ole

        • On 22. september 2011 at 13:13 Henrik Finn Edtwodth Andersen responded with... #

          tak skal du have og held og lykke med din egen kamp ;)

          • On 22. september 2011 at 13:27 ole responded with... #

            tak :-)

Add your response