Jeg går og leger med drømmen om at få indrettet en drøm af et Smart Home, hvor det hele kan stemmestyres og kobles sammen. Men en ting har min spæde start lært mig: Smart Home er ikke klar til ikke-nørderne …
En lille sidebemærkning: Jeg har igennem de sidste mange år holdt mig primært til Apple’s produkter (også arbejdet professionelt med dem), og de fleste af mine enheder i hjemmet, står der Apple på.
Tilbage til overskriften på dette, mit første indlæg, ud af forhåbentlig mange, omkring Smart Home, Apple og tech generelt:

I denne uge valgte jeg at købe mit første Google hardware, en Google Home Mini højtaler med indbygget Google Assistant. Anledningen var, at Google Assistant endelig er kommet på Dansk. Til 320,- tænkte jeg, det var en billig mulighed for at afprøve Google Assistant.
Men efter at have arbejdet med højtaleren i 4 dage nu, må jeg sige jeg er skuffet.
Skuffet over brugervenligheden og så de begrænsede muligheder, som Google Assistant på dansk giver.
Brugervenlighed

Selve opsætningen af Google Home Mini sker gennem Google Home app’en (iOS).
Jeg har efterhånden prøvet at sætte mange forskellige enheder op, og jeg betegner mig selv som en nørd (et hæderstegn), men jeg har aldrig oplevet en mere forvirrende app og opsætning. Langt fra den brugervenlighed jeg kender fra Apple.
Man hopper frem og tilbage i app’en og jeg skulle bruge flere forsøg på bare at koble højtalerne på mit WiFi. Og flere forsøg på at højtaleren overhovedet reagerede på min stemme.
Kan ikke tænde og slukke for Philips Hue

Noget af det første jeg prøvede af, var om jeg kunne bede højtaleren om at tænde og slukke for mine Philips Hue pærer, noget som Siri (via Homekit) ingen problemer har med.
Så jeg startede ud med at sige følgende sætning:
“Hey Google, tænd for lyset”
Beskeden der kom tilbage fra Google Assistant via højtaleren var følgende:
“Jeg er desværre ikke sikker på at jeg ved hvordan jeg kan hjælpe dig”
En lille smule chokeret prøvede jeg igen, mange gange endda og med flere forskellige formuleringer … men intet hjalp.
Jeg prøvede så at åbne Google Home app’en på telefonen og sige samme kommando der, og sørme om det ikke virkede!
Jeg har nu en højtaler, der bruger fuldstændig samme Google Assistant, som der er på min telefon, men som ikke kan finde ud af de samme kommandoer.
Support
Jeg har forsøgt at kontakte Google, men her er forskellen på Google og Apple endnu mere tydelig. Hvor Apple har en fantastisk support på Dansk, er der ikke rigtig nogen, der reagerer hos Google.
Det videre forløb
Jeg vil forsætte med at teste Google Home Mini, og Google Assistant, med mit Smart Home setup, og løbende fortælle om mine oplevelser.
Har du gode råd, tips eller ideer er du velkommen til at skrive i kommentar-feltet eller kontakte mig via Twitter @finnefar …
Enheder
Mit såkaldte Smart Home består pt at følgende enheder:
- En hulens masse Philips Hue pærer
- Sonos One og Sonos Beam højtalere
- Apple Tv
- Og seneste tilføjelse: Google Home Mini
Jeg har selv en mini og en Home. Har slet ikke de problemer der er beskrevet her. Især problemerne omkring opsætning kan jeg slet ikke genkende.
Hej, tak for dit svar. Det er godt at høre 🙂 men har nu 2 i hjemmet, og det er det samme ved begge
Hej.
Nu har jeg haft Google Home og Home Mini i huset i snart 2 år. Og som andre også har bemærket, kan jeg heller ikke kunne genkende de problemer du har. Mit lys er dog fra Ikea, men det skulle jo ikke have noget at sige.
Den eneste gang der har været lidt drilleri, var en større opdatering at Ikea-systemet, der krævede at pærer og controllere skulle parres igen. Der skulle ikke nulstilles nogen Home-enhed.
Det lyder godt 🙂 jeg sammenligner jo med de erfaringer jeg har med Homekit 🙂 og der er der altså betydelig forskel på stabilitet og brugervenlighed. God lørdag 🙂